Eiwitten | Alles wat je moet weten over proteïne

EIWITTEN / PROTEÏNE

Wat zijn eiwitten?

Spieren, huid, botten en andere delen van het menselijk lichaam (haar, nagels en bloed etc.) bestaan grotendeels uit eiwitten. Je lichaam heeft eiwitten nodig voor groei en het onderhouden van lichaamsweefsel. De primaire functie van eiwitten zijn dus het opbouwen en repareren van cellen. Dit geldt ook voor spiercellen die door intense lichaamsbeweging beschadigd raken. Het lichaam is continue bezig met oude cellen vervangen voor nieuwe cellen. Dit gebeurt door eiwitten af te breken naar aminozuren, waar het lichaam de eiwitten distribueert door het gehele lichaam.

Waar zitten veel eiwitten in?

Voor diegenen die geïnteresseerd zijn in het opbouwen van spiermassa, is het een goed idee om de inname van eiwitten te verhogen. Eiwitten vind je voornamelijk in dierlijke producten, hoewel ze ook in grote hoeveelheden te vinden zijn in noten en groenten. Hoewel het nuttigen van grote hoeveelheid eiwitten belangrijk in combinatie met krachttraining, is te veel eiwitten niet direct schadelijk omdat het overschot via de urine het lichaam verlaat.

eiwitrijke-voeding

Lijst met eiwitrijke voeding

Je kunt eiwitten verkrijgen van zowel dierlijke producten alsmede van plantaardige producten. Deze producten zorgen voor het stillen van het hongergevoel voor een eiwitrijk dieet. Op die manier wordt kan het je helpen minder calorieën op een dag te eten zonder dat je al te veel scheurt van de honger. Eiwitten zorgen voor een verhoogde productie van hormonen die je het “hongergevoel” geeft. Zo krijg je ook minder de behoefte om te gaan snacken.

Eiwitrijk voedsel vind je in dierlijke producten als:

– vlees, gevogelte en vis
– eieren
– melk(producten) zoals yoghurt
– kaas

Maar ook in plantaardig voedsel zoals:

– noten en zaden
– granen, waaronder rijst en linzen
– groenten en peulvruchten / bonen
– paddenstoelen

Hieronder een overzicht van producten die de meeste eiwitten bevatten:

Eiwitrijke groenten
ProductEnergie (kcal)Eiwit (per 100 gram)koolhydraten (per 100 gram)Vet (per 100 gram)
Taugé7574.52.5
Boerenkool514.35.50.9
Groene kool464.33.20.9
Spruitjes373.84.20.5
Spinazie163.60.60
Maïs1213.522.51
Broccoli293.320.2
Kousenband42370
Spitskool33340.6
Artisjok522.49.50.1
Bloemkool24230
Asperges221.93.20.1
Waterkers201.620.3